NMBS-station (2de fase)

Vernieuwing van het station met afdaken, tunnels en perrons

Afbeelding
Station mechelen
Afbeelding
Station mechelen
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Afbeelding
Gare Station Mechelen - SNCB - NMBS - CIT Blaton
Oppervlakte
17.000 m²
Klant
In samenwerking
Uitvoeringsperiode
2022 - 2030
Plaats
Mechelen (BE)

Na de voltooiing van de zuidgevel en de afdaken van perrons 11 en 12 voor internationale ritten in 2021, zet CIT Blaton samen met Artes de renovatie van het station verder, voor perrons 1 tot en met 10. Het project heeft een kostprijs van 101 miljoen euro en zal ongeveer acht jaar in beslag nemen. Gezien de noodzaak om het station in dienst te houden, is het project opgesplitst in vier opeenvolgende fasen. Per fase worden tussen twee en drie sporen of perrons verbouwd. Elke fase zal ongeveer twee jaar in beslag nemen.

Een 100 m brede ondergrondse corridor die de twee zijden van het station met elkaar verbindt, wordt aangelegd onder de sporen, die zich momenteel op een aarden wal bevinden. In deze ondergrondse doorgang zullen op het gelijkvloers ticketing en commerciële ruimten worden ondergebracht. Er zal ook een fietstunnel door het station lopen op het niveau -1, die ook fietsenstallingen zal herbergen. Om de resterende perrons en sporen die in gebruik blijven op hun plaats te houden, zijn omvangrijke afschermingswerken met jet grouting (permanent en tijdelijk) vereist.

De voornaamste uitdagingen zitten hem in de logistiek en de toegankelijkheid van de werfzones. De bouwmaterialen en het staalwerk worden onder de sporen vervoerd en vervolgens terug omhoog gebracht tot aan de werkzone tussen de perrons en de actieve sporen.

De vernieuwde perrons zullen toegankelijk zijn in november en december 2024.

Klik hier en bezoek de werf met onze drone.