Oosterweel - 2e deel

Bouw van een knooppunt en renovatie van een sluis

Afbeelding
oosterweelknooppunt
Afbeelding
oosterweelknooppunt
Afbeelding
Royerssluis
Afbeelding
Oosterweelknooppunt
Afbeelding
Oosterweelknooppunt
Afbeelding
royerssluis
Afbeelding
Scheldetunnel
Afbeelding
Scheldetunnel
Klant
In samenwerking
Uitvoeringsperiode
2021 - 2030
Plaats
Antwerpen (BE)
Valeur
700.000 €

Het Oosterweelverbinding-project bestaat uit meerdere deelprojecten en heeft als doel om de Antwerpse Ringweg sluitend en volledig rond te maken. Het aan Rinkoniên gegunde deelproject omvat twee onderdelen, zijnde de aanleg van het Oosterweelknooppunt en het vervangen van de Royerssluis. 

Het Oosterweelknooppunt

Om de Scheldetunnel van de Linkeroever te verbinden met de Kanaaltunnel en oostelijke Ring moet het Oosterweelknooppunt worden aangelegd. Het knooppunt wordt over een afstand van 1.700 meter verzonken in het landschap aangelegd en kent 8 rijbanen met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad Antwerpen. 

De Royerssluis

Als onderdeel van de Oosterweelverbinding dient de oude binnenvaartsluis uit 1907 te worden vervangen. De huidige sluis wordt vervangen door een nieuwe sluis met een lengte van 230 meter en een breedte van 36 meter, die geschikt is voor vierbaksduwvaart met meer capaciteit en minder verkeershinder.